Fördjupningskurser

Känns som att jag nyss kom hem från skolan, men det var i själva verket 6 timmar sen. Har haft fullt upp här, har kollat på vad jag ska läsa HT 2007 och VT 2008. Inte så svårt val egentligen, men då jag ska försöka få en förflyttning till stånd till antingen Stockholms universitet eller Uppsala universitet blir det en smula komplicerat. Jag vet vad jag vill läsa, men måste försöka pussla ihop det så att jag får jag läsa de kurser jag vill oberoende av vilken studieort jag hamnar på. Har lyckats ganska bra tycker jag, nu återstår det bara att se vart det blir jag till slut hamnar.

Har skickar iväg min ansökan om utträde från facket idag, skönt att slippa den onödiga räkningen varje månad.

Har sökt en sommarkurs vid Stockholms universitet som heter "Jordens klimat och klimatförändringar". Är rätt intresserad av sånt och får jag inget jobb i sommar är det trevligt att ha något att göra. Kursen är 7,5 poäng enligt nya systemet (5 poäng enligt gamla systemet) och den håller på vecka 24-26 och 30-32. Känns bra att veta att jag mest troligt kommer att ha nåt att göra i sommar. Borde komma in på den kursen då det finns platser kvar fortfarande, sista anmälningsdag var den 15 mars. Antagningsbeskedet kommer den 3 maj, har jag inte fått nåt sommarjobb då tackar jag ja till kursen.

Info om kursen:
Jordens klimat och klimatförändringar, orienteringskurs
Grundnivå

Kursen inleds med en beskrivning av jordens klimatzoner och dessas uppkomst som ett resultat av atmosfärens allmänna cirkulation. Den övergår sedan till en genomgång av processer som har betydelse för klimatet; strålningsbalanser, den naturliga växthuseffekten, och faktorer som åstadkommer naturliga klimatvariationer. Kursen beskriver hur väderprognosmodeller och klimatmodeller är uppbyggda, samt hur man tolkar de framtidssimuleringar som görs med klimatmodeller. Avslutningsvis sker en genomgång av människans möjliga påverkan på jordens klimat, genom framförallt den ökande växthuseffekten p.g.a. utsläpp av koldioxid. Antal platser: 200 st.

Natti natti!

Frukost: Havregrynsgröt, jucie
Lunch: Pasta med bacontomatsås
Mellanmål: En banan och en liten kexchoklad med mörk choklad
Middag: Fiskpinnar, potatis, dillsås, fruktsallad till efterrätt
Motion: (Cyklade till och från stan, men det räknas inte)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback