Skolstart!

Igår började skolan. Dagens schema för mig så ut såhär:

09-11 Introduktion, insolvensrätt med sakrätt
10-12 Introduktion, rättshistoria
13-15 Föreläsning "Romersk rätt I"

Jag skulle alltså vara på två ställen samtidigt, sånt är rätt svårt. :P
Men det löste sig, för den första introduktionen var bara mellan 09-10 och den andra var mellan 10-11. Så det blev istället så att jag hann med båda introduktionerna och hade en lunch på två timmar.

Kursen Insolvensrätt med sakrätt verkar hur bra som helst! Kursföreståndaren är Göran Millqvist och han vekar vara bra och väldigt duktig. Hade mycket hjälp av honom och hans introduktionsbok till sakrätt när vi läste sakrätt i Umeå. Vi är bara 22 stycken och undervisningen sker i små klassrum. Undervisningsformen är föreläsningar men eftersom vi är så få så blir föreläsningarna mer som seminarier. Inför varje tillfälle ska man läsa igenom vissa avsnitt för att vara förberedd på att kunna delta i diskussioner, men det är inte "seminarieuppgifter" som ska lösas (om jag förstått det rätt). Examinationen sker till 50% genom en salstenta och 50% rättegångsspel. Det är tydligen väldigt många som får AB på kursen, inte pga. att den är lätt utan för att folk verkligen jobbar hårt med rättegångsspelet. Ska bli kul! En negativ sak med kursen är kurslitteraturen som är dyr! Måste köpa 7 böcker + seminariematerial och slutnotan blir över 3000 kr. :( Har dock fått tag på några av böckerna begagnat och hade en av böckerna sen tidigare, men det lär ändå bli rätt dyrt. Och det är ju bara litteraturen till en av de fem kurser jag ska läsa.

Rättshistorian verkar inte vara lika bra som insolvensrätten. Kursen verkar rätt flummig, vi fick specifika instruktioner på informationen att inte sitta och råläsa litteraturen för det stjälper oss mer än det hjälper. Kursen går ut på att vi ska lära oss den juridiska metodlärans historias utveckling. Say what? Examinationen är till 25% ett PM som vi ska skriva på romersk rätt och resterande 75% är en salstenta på den juridiska metodläran. Tentan är ingen vanlig "pluggtenta" utan den handlar om att vi ska analysera ett antal aktuella uttalanden/händelser med hjälp den juridiska metodläran. Inlämning av PM och tentan är redan 1 respektive 5 oktober så det är bara att sätta igång.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Jag håller helt med dig. det kommer bli väldigt tufft i finalen men jag tror på Sanna

Postat av: Sandra

Hej hej...ja bloggarna heter bra lika. Tur då att jag inte är student, utan bara har ett simple life ;-)

2007-08-28 @ 17:22:55
URL: http://perfectbynature.blogg.se
Postat av: vanessa

Ja idag var det minsann höstigt väder :)

2007-08-28 @ 19:47:32
URL: http://herecomesthesun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback