Allergier

Googlade på "laktosintolerans" och hamnade på livsmedelverkets hemsida om matallergier. Har ju varit laktosintolerant i 10 år, men de senaste åren har jag blivit allergisk mot en massa andra saker också. Först kom fruktallergin, kan knappt äta andra frukter än banan och apelsin. Sen kom björkpollenallergin och nu senaste så blev jag även allerigk mot nötter.Jag har trott att snart kommer jag väl inte att kunna äta nåt, men jag fick en förklaring till allt på livsmedelverkets hemsida:

"Ca hälften av personer pollenallergi mot björk, hassel och/eller al kan få s.k. korsreaktioner när de äter nötter och/eller stenfrukter. Nöt- lövträds- och stenfruktsallergen påminner nämligen om varandra. Vanliga stenfrukter är plommon, körsbär, aprikos, persika, nektarin, mandel och aprikoskärnor. "

Alltså, mina allergier hänger ihop och förhoppningsvis kommer det inte att bli så att jag snart inte kan äta nåt. Ganska bra att vara överkänslig mot laktos och nötter, de mesta onyttiga som finns innehåller det ena eller det andra, och ofta både ock. Lättare att motså sådana onödiga saker alltså. :) Har förresten hittat en sak som jag verkligen gillar och som är nyttigt, och det är solroskäror. Man kan inte äta mycket av det för det är väldigt kaloririkt, men det innehåller i stort sett bara nyttigheter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback